torstai 7. joulukuuta 2017

Australia, Townsvillestä Airlie Beachille purjehtimaan

Townsvilleen ajettuamme lähdimme suoraan lautalla Magnetic Islandille joka on kohtuun suuri saari joka on suureksi osaksi luonnonpuistoa. Saarella olisi riittänyt tekemistä helposti vaikka kahdeksi tai kolmeksi päiväksi, joten ohjelmaa piti hieman karsia. Snorklaamisen ja rannalla olemisen sijaan päätimmekin keskittyä saaren luonnon tutkimiseen, sillä saarella on paljon eläimiä kuten koalia ja vallabeja (pieniä kenguruita). Tämä oli ensimmäinen todella kuuma päivä ja kävellessä hiki vain valui auringon poltteen tuntiessa vaikka aurinkorasvaa oli käytetty ties kuinka paljon. Vallabit olivat todella kesyjä sillä niitä on paljon ruokittu saarella, jolloin rohkeimmat tulivat ihan kädestä katsomaan onko meillä mitään tarjottavaa. Kohokohtana oli kuitenkin koalien näkeminen luonnossa, ja meillä kävi vielä todella hyvä tuuri ja näimme kaksi emoa poikasineen puussa jotka olivat aivan tiessä kiinni. Townville vaikutti muutenkin kaupungilta jossa olisi viihtynyt pidempään, mutta aamulla meidän oli pakko jatkaa matkaa sillä meidän piti palauttaa auto ajoissa Airlie Beachissa.

Airliessa ensimmäinen ilta menikin rannan viereen rakennetun laguunin ympärillä makoillessa ja uidessa, tämä olikin ensimmäinen kerta lomalla kun pääsimme veteen. Australian kesällä itärannikolla ei voi meressä uida ollenkaan ilman märkäpukua sillä meri on täynnä polttavia meduusoja, jonka takia esimerkiksi Airlie Beachissa on rakennettu tuo valtava laguuni rannanläheisyteen jotta kesälläkin pääsee uimaan. Airlie Beach on pieni kaupunki rannalla, mutta se on suuressa suosiossa sillä siitä pääsee nopeirin Whitsundays saarille jotka ovat todella suosittuja loma- ja purjehduskohteita Australiassa.

Maanantaina meitä odottikin ehkä reissun kohokohta, yön yli kestävä purjehdus Whitsundaysiin ja Whiteheaven beachille. Purjehduksella meitä oli 18 matkustajaa, kapteeni sekä kaksi miehistöä jotka kuljettivat meitä snorklailemaan, tekevitä ruuan ja auttoivat purjehtimisessa. Tuo reissu oli aivan uskomaton, maisemat olivat hienoja, purjehtiminen hauskaa ja kannella oli ihana ottaa aurinkoa sekä snorklatessa näki hieman erilaisia maisemia. Ensimmäisenä päivänä keli oli todella hyvä ja koko päivän pystyi ottamaan aurinkoa. Toisena päivänä kun pääsimme pääkohteeseemme, Whiteheaven beachille oli ilma vielä hieman pilvinen, mutta se ei yhtään vähentänyt saaren upeutta. Ranta on tuolla aivan valkoinen sillicasta eikä hiekasta, ranta näyttää aivan valkoiselta hiekalta mutta ei vaan sido lämpöä kuten hiekka joten se pysyy aina käveltävänä. Taksisin tullessamme tuolta pysähdyimme vielä viimeisen kerran snorklaamaan, ja tuolla olikin parhaimmat näkyvät ja vielä loppuun näimme muutaman todella upean valtavan kalan, mutta tuossa kohtaa kamera oli valitettavasti muualla. Seuraavana aamuna lensimme takaisin Sydneyyn jossa vietimme loppuloman.